איך בונים תוכנית עסקית מנצחת?

התשובה לשאלה שבכותרת- איך בונים תוכנית עסקית מנצחת – היא תשובה אשר כל מי שמתכנן הקמת עסק ודאי זקוק לה. בבניית תוכנית עסקית כזאת עשוי להידרש שירותו של יועץ עסקי, אשר יבנה איתכם ועבורכם תוכנית עסקית הכוללת אסטרטגיה שיווקית.
תוכנית עסקית משרטטת את גבולות המגרש. במסגרתה אתם נדרשים לדעת את חוקי המשחק, את זהות השחקנים בו.

פתיחת עסק ללא תוכנית עסקית משולה לנסיעה במקום זר ללא תכנת ניווט. העדר תכנית עלול לגבות מחיר יקר ביותר, לגרום לבזבוז זמן וכסף ובעיקר להוות מתכון כמעט ודאי לכישלון. תוכנית עסקית היא אפוא תנאי הכרחי לכניסה אל עולם העסקים.

מה חשוב לדעת? מה חשוב לעשות?

     1. התכנית אמורה לכלול תיאור מוצר,הוא השירות, הסבר תמציתי ובהיר על אודותיהם, הבעיה שהמוצר פותר, התועלת והמענה שיש בו עבור הלקוחות. תוכנית עסקית צריכה לכלול תמצית מחקר על תחום העיסוק, על מהות המוצר או השירות, מחקר שוק למיפוי הקיים בכלל והמתחרים בפרט, אפשרויות השיווק ודרכי השיווק. מנהל פיתוח עסקי ו/או יועץ שיווק באינטרנט ודאי יוכלו לסייע לכם באיתור שווקים, בזיהוי חלונות-הזדמנויות, בניצול פלטפורמות שונות להשגת לקוחות חדשים ובדרכי שימור לקוחות קיימים.

     2. הגדרת מטרות ויעדים, אשר האמצעים השונים, דרכי הפעולה, שיטות העבודה ושיתופי פעולה אפשריים ייגזרו מהם.

     3. חשוב לאמוד את סכום הכסף שיידרש לכם להקמת העסק ולהתוות דרכים לגיוסו. אם יידרשו שותפים או משקיעים - יש לכלול אותם בתכנית העסקית.

     4. אם אתם מתכננים או יודעים בוודאות כי תידרשו לשיתוף משקיעים- הכינו פרופיל חברה בהיר, אשר יגביר את הסיכוי להצטרפות משקיעים ושותפים פוטנציאליים בעסק שלהם לאחר שישתכנעו מכדאיותו ומסיכוייו להצליח. משקיעים ידרשו לדעת כל מה שמענין אותם לצורך קבלת החלטה האם להצטרף לכן נדרשת שקיפות מלאה של מקורות המימון, התשתיות, הידע ועוד.

     5. התכנית שלכם אמורה לתת מענה לשאלה איך פותחים עסק באופן מושכל, תוך מתן מענה לשאלות טכניות ( אשר על פי רוב הן מהותיות ביותר) כגון מסמכי רישום אצל רשויות המס.

     6. פרסום ושיווק הם מנוע ומנוף חיוני ביותר להחדרת מוצר או שירות לשוק ומינופם בו. בהינתן מרכזיותה, עצמתה והשפעתה המכרעת של רשת האינטרנט נדרש מיקוד מאמץ ומשאבים בשיווק באינטרנט. בניית אתר, דף נחיתה, עמוד עסקי בפייסבוק, פרסום ברשתות החברתיות, קידום ממומן בגוגל כל אלה הם חלק בלתי נפרד מיצירת נוכחות ובעיקר- ייחוד ובולטות ברשת.

     7. מיתוג. מיתוג העסק שלכם כבר בעת תכנונו עשוי לסייע לכם להחדיר את המוצר או השירות לשוק וליצור לו ביקוש.

     8. התשובה הפשוטה והקצרה ביותר לשאלה איך בונים תוכנית עסקית מנצחת? היא: על התכנית להיות פשוטה, ככל שניתן לפשט אותה, בהירה וברורה. חשבו על כל מי שעשויים להיחשף אליה ולגלות בה עניין: שותפים, משקיעים, בנקאים, התכנית אמורה להיות מובנת לכל אחד ואחת מהם.

     9. התכנית אמורה לכלול את החזון שלכם, לבטא את האמונה בכוחכם וביכולתכם, את הלהט והתשוקה כמו גם את המחויבות שלכם למיצוי הסיכוי להצלחה, הנכונות להשקיע בו כל מאמץ אפשרי וכל משאב נדרש על מנת להתניעו ולהזניקו.

     10. הכול אישי. הכול אנושי. כשאתם שוכרים את שירותיו של יועץ עסקי להכנת תוכנית עסקית, חשוב ששיתוף הפעולה עמו יהיה מושתת על אמון הדדי ועל שקיפות מלאה. היות שהסמכות בידיו אבל האחריות היא שלכם, חשוב שאתם תהיו שלמים עם התכנית שהיא תכנית שלכם.

תוכנית עסקית יכולה להיראות מרשימה ביותר על הנייר או על צג המחשב אבל בתהליך יישומה עלולים להתגלות מכשולים, קשיים ובעיות, אשר יחייבו לבצע התאמות ושינויים תוך כדי תנועה. היות שעצם השינוי הוא המשתנה הקבוע היחיד, אתם עשויים להיזדקק לשירותיו של יועץ או מנטור עסקי.

תכנית טובה עשויה להיות כלי עזר חשוב ביותר. אף שהיא תנאי הכרחי להצלחה היא לא בהכרח תנאי מספיק. חשוב שהתכנית תנחה אתכם וכי תפעלו על בסיסה, אבל כאשר חלים שינויים- יש להגיב עליהם במהירות ובמידת הצורך לבצע שינויים והתאמות.

התכנית העסקית היא הקרקע המוצקה שעליה אתם דורכים. היא כן השיגור, מסלול ההמראה. השמים הם הגבול. בהצלחה.

Share to Facebook Facebook Share to WhatsApp WhatsApp