איך פותחים עסק בצורה נכונה

השאלה החשובה שצריכה להישאל לפני השאלה שבכותרת - איך פותחים עסק – היא השאלה מדוע לפתוח עסק ואולי עוד לפניה, האם אתם רוצים לפתוח עסק.

אלה שאלות חשובות ומהותיות מאחר שאי אפשר לצאת למסע כאשר לא יודעים כיצד לעשות את הצעד הראשון בו. אבל שאלה שחשוב ואף הכרחי לשאול לפני שאלה זו היא- האם אתם רוצים לצאת למסע, האם יש לכם כוח ויכולת למסע שצפוי להיות לא רק מאתגר ואטרקטיבי אלא כרוך גם ביכולת לשרוד תקופות קשות, הפסדים, ואולי אף להיכשל זמן קצר לאחר פתיחתו.

השאלה שבכותרת עשויה לקבל תשובות שונות, אבל לאחר ניסיון למצוא מכנה משותף בין תשובות אפשרויות יתברר, כצפוי וכמשוער (בסבירות גבוהה לאישורה של ההשערה) כי כל פתיחת עסק מחייבת מעורבות של יועץ עסקי. ייעוץ עסקי מהווה, הלכה למעשה, מרכיב מרכזי ומהותי בתשובה לשאלה איך מקימים עסק ואיך מנהלים אותו באופן מקצועי, מושכל ויעיל. דווקא בשל ההימור, ואולי אף סיכון, שיש, כמעט בהכרח, בפתיחתם של חלק הארי של העסקים, יש צורך קיומי עבור בעליהם להיעזר בשירותי ייעוץ עסקי.

חשיבותו של היועץ העסקי

 מדוע יש חשיבת כה גדולה לשירות של ייעוץ עסקי? יועץ עסקי יבחן את הרעיון או המיזם בכלים מדידים, אובייקטיביים, ולאחר בדיקה מעמיקה יוכל להגיד למי שמתכננים הקמת עסק האם יש לו היתכנות וכדאיות. תנאי הכרחי לעצם האפשרות להשיב לשאלה זו כרוך בבדיקה יסודית, שבה נדרש היועץ לבניית תכנית עסקית, בה ייבדקו מקורות מימון ( האם מדרש גיוס מימון ממקורות חיצוניים, וכיצד להשיגם, האם יש שותפים ו/או משקיעים פוטנציאליים שניתן לעניין אותם בעסק).

חשיבותו של יועץ עסקי אינה מתמצה רק במעורבותו בשלבי ההקמה הראשוניים של העסק אלא ביכולת שלו לראות מהלכים קדימה, להתוות קו לפריצה אל שווקים חדשים, השגת לקוחות נוספים, מינוף העסק: אם מדובר במוצר, בחינת היתכנות, כדאיות ותועלת של הרחבת סל המוצרים או הישארות עם מוצר אחד או ריכוז מאמץ ומשאבים במיתוג מוצר הדגל של העסק; אם מדובר בשירות- להעשיר את סל השירותים ולהציע אותו לקהלי יעד גדולים יותר העשויים למצוא בשירות או בשירותים תועלת.עיניכם הקוראות עדות: כל תשובה לשאלה שבכותרת איך פותחים עסק מבוססת על החשיבות המכרעת של שירותיו המקצועיים של יועץ עסקי.

 שיווק- המנוע, המנוף והאופק של העסק

חלק חשוב ומהותי להצלחת העסק יש לשיווקו. כיום, כשנדרשים למושג שיווק מתכוונים בעיקר לשיווק באינטרנט, לשיווק דיגיטלי. הרשת היא פלטפורמה עצומה, בלתי נדלית, של ערוצים ואפשרויות להפצת מידע, להקמת חנויות מקוונות למכירת מוצרים מכל סוג שהוא. מדובר בערוץ שיווקי עצמתי ואפקטיבי הפתוח 24/7. הוא נגיש וזמין בכל מקום ובכל זמן למספר עצום של בני אדם, וממילא גם למספר עצום של לקוחת פוטנציאלים. על מנת להיות חשופים, רלוונטיים ולמתג את העסק בספק הפתרון האולטימטיבי לצורך או לדרישה של לקוחות, לרצון ולציפייה שלהם, וכדי לגרום להם לראות בכם את הספקים האולטימטיביים של המוצר או השירות, נדרשת עבודה רבה. יועץ שיווק אינטרנט הוא בעל מקצוע, אשר אם תאמדו את תרומתו במונחים של עלות- תועלת אתם עשויים להיווכח בתרומה העצומה שלו. שיווק- המנוע, המנוף והאופק של העסק.

ההבדל שבין פתיחת עסק לניהולו

יש הבדל בין השאלה איך לפתוח עסק לבין השאלה איך לנהל עסק. אמנם יועץ עסקי יכול להשיב לכם לשתי השאלות, אבל מבחן התוצאה מוכיח, כי בעלי עסקים שמלווה אותם מאמן עסקי (מנטור עסקי) לאורך הדרך מצליחים טוב יותר מאשר מי שמוותרים על שירות מלווה מקצועי. בעולם שבו עצם השינוי הוא המשתנה הקבוע היחיד, אנשים בכלל ובעלי עסקים בפרט נדרשים ללמוד וללמוד להשתנות תוך כדי תנועה, ליזום, להגיב, להתמודד בעולם דינמי, תנודתי, שיש בו מרכיב של אי ודאות. בעולם עסקי נדרשים לקבל החלטות, גם כאשר לא כל הנתונים החשובים והרלוונטיים לקבלתה מצויים לנגד העיניים. על אף ההבדל בין פתיחת עסק לבין ניהולו השוטף יש גם דברים משותפים: ההכרח לקבל החלטות מושכלות, הנשענות על נתונים; להיות חדים, ערניים, ולקחת בחשבון שיקולים רבים; יכולת להתגבר על קשיים ומכשולים, להתמיד גם כאשר על אף ההשקעה והמוטיבציה התוצאות אינן עונות על הציפיות.

שורה תחתונה

חשוב לדעת כי לפעמים, גם אם עושים את הדברים נכונים, באופן יסודי, מושכל ועקבי, וגם אם משקיעים כל מאמץ אפשרי וכל משאב נדרש להצלחת העסק, יש גורמים שאינם תלויים בכם שעלולים לגרום לכך שהוא לא יצליח ואולי אף – חלילה- ייקלע למצב, שבו סגירתו תהיה הצעד המתבקש, ההכרחי, הבלתי נמנע. אין בדברים אלה כדי להניא מי מכם לוותר על הרעיון הרצון ואף על החלום לפתוח עסק, אלא להדגיש את הצורך להיעזר בשירותי ייעוץ של מומחה בייעוץ עסקי ולהיעזר בו כמלווה עסקי. חשוב להבין את הצורך, אשר בשלבי ההקמה הוא ודאי קריטי אבל עשוי להתברר ככזה גם בהמשך, להיעזר בליווי עסקי רצוף ומתמשך.

Share to Facebook Facebook Share to WhatsApp WhatsApp