מנהל פיתוח עסקי - מיהו ומה תפקידו?

 עסק חי הוא עסק צומח. עסק צומח הוא עסק שזקוק למנועי ולמנופי צמיחה. אחד המנועים והמנופים היותר עוצמתיים והיותר אפקטיביים הוא שיווק. שיווק נמצא בליבתה של כל התחלת תשובה לשאלה: איך בונים תוכנית עסקית, ופיתוח עסקי הוא תהליך מתמשך.

הבנת חשיבות נחיצותו של מנהל פיתוח עסקי מתבררת לא אחת מהעדר מי שימלא תפקיד כה חיוני בעסק. יועץ עסקי חיוני בכל שלבי העסק, במיוחד בשלבי התכנון וההקמה שלו, כאשר נדרשת תכנית עסקית לבחינת היתכנות וכדאיות של העסק ואומדן מושכל של סיכויי הצלחתו.

הפיתוח העסקי הוא מתכון למימוש קידום עסקים. ייעוץ עסקי הוא חלק בלתי נפרד מהמשאבים שבעל עסק נדרש להם. שכירת שירותיו נתפסים כמחוללי הכנסה ולא כסעיף בהוצאות העסק.  

מיתוג עסקי מייחד ומבדל את העסק שלכם. הוא מבליט ומדגיש אותו. המיתוג הוא תהליך חשוב מאוד לתפיסתו על ידי הלקוחות הפוטנציאליים שלו כעסק שעשוי לספק להם את המוצר או השירות שהם זקוקים לו, שהם רוצים אותו, שהם מצפים לו; מוצר או שירות שישפר את איכות חייהם, יאפשר להם ליהנות, למצוא תועלת, להתפנק, לקבל ערך מוסף.

 

מנהל פיתוח עסקי פותח לא רק שערים אלא אופקים חדשים

מנהל הפיתוח העסקי הוא פונקציה חשובה מאוד בעסקים בכלל ובעסקים גדולים בפרט. הוא צופה פני עתיד ועושה מה שנדרש כדי להיערך לקראתו. הוא מתכנן הרחבת העסק ומינופו, פריצתו אל שווקים חדשים. יחד עם אנשי מקצוע נוספים כגון מהנדסים ומתכנתים הוא שוקד על בחירת היתכנות ייצורם של מוצרים חדשים, פתיחת קווי ייצור חדשים, שיפור, ייעול ושכלול אמצעי השיווק באמצעות תכנון/חידוש האסטרטגיה השיווקית, ניצול פלטפורמות נגישות וזמינות ויצירתן של חדשות.

העולם העסקי הוא עולם דינמי. התחרות בו קשה. לא אחת הוא מייתר באחת מוצרים שונים וממילא גוזר כליה על היצרנים בעוד הוא מעורר ביקוש ודרישה למוצרים חדשים (ממליץ על שינוי תמהיל המוצרים הקיים, הגדלתם או צמצומם) ובכך מחייב בעלי עסקים להשתנות, להתאים עצמם לדרישות השוק או להיסגר. ניתוח שווקים הוא חלק חשוב בצפי העתידי של העסק וביכולת להיערך ולהשתנות – כמתחייב וכנדרש.

מנהל פיתוח עסקי נדרש ללמוד היטב, ולעומק, את המוצר או השירות הייחודי של העסק, להגדיר ולאפיין את המיוחד בו, את הערך והתועלת שהוא עשוי להביא ללקוחות. הוא לא פועל לבדו והוא ודאי לא פועל בחלל ריק. זו הסיבה לחשיבות קיומו של סיעור מוחות תקופתי של מנהל העסק וממלאי תפקידים בכירים בו; כל אחד יכול לתרום מהידע ומהניסיון שלו לפיתוח העסקי אבל הסמכות והאחריות לתחום זה מצויים בידיו של מי שזה תפקידו המוגדר.

 מנהל פיתוח עסקי מאבחן את מצבו הנוכחי של העסק כבסיס לתכנון תכנת פעולה ודרכי ההגעה אל היעד הבא. הוא מנתח את מצב השוק, ההיצע והביקוש, המגמות השונות ועל פיהם מתווה את המענה הנדרש. הוא קובע נהלים ומאציל סמכויות בתוך העסק במטרה לשפר את ההישגים. הוא עוסק בתמחור הגיוני של המוצר או השירות ובעיקר- שותף להכנת תכנית שיווק המסייעת להשגת התוצאות המצופות.

מנהל הפיתוח מזהה את החוזקות ואת החולשות, את היתרונות ואת החסרונות של העסק, אומד את הפוטנציאל הגלום בו ומתווה דרכים ואמצעים למימושו.

בעל עסק משול לאדם המצוי בעיצומו של משחק שח מט. לפעמים, כדי לראות את המהלכים המושכלים שעליו לנקוט כדי לנצח, נדרש מבט מבחוץ, מגבוה, של מי שאינו שחקן במשחק אבל הוא מכיר היטב את חוקיו ואת המהלכים האסטרטגיים והטקטיים הנדרשים כדי למקסם את הסיכוי לזכות בו. יועץ הפיתוח העסקי הוא האדם הרואה את המשחק גם במבט על וגם במבט עומק. הוא מנטור מקצועי ומאמן עסקי. הוא האדם שבעל העסק זקוק לו, גם אם וכאשר הוא לא מבין עד כמה הוא נדרש לשירותיו המקצועיים.

כאשר מנהל הפיתוח העסקי הוא התופס את עמדת המפתח בעסק וכל הפעילות עוברת דרכו, נכון להאציל לו סמכויות נרחבות ועם זאת, חשוב להקפיד כי תהליך קבלת ההחלטות בעסק יתבצע באופן שתישמר לבעליו זכות המלה האחרונה.

Share to Facebook Facebook Share to WhatsApp WhatsApp